Het stuk VERF vertrekt, zoals de titel al doet vermoeden, vanuit verf. Verf die werd aangeraakt door verschillende kwasten van grootmeester over de hele wereld en uit de geschiedenis. De beelden zijn vaak bij iedereen al bekend. Zelfs als je niet echt iets weet van beeldende kunst heb je deze werken niet kunnen missen. Daar blijft het in deze voorstelling natuurlijk niet bij.
In Verf komen de werken tot leven. Welke verhalen gaan er schuil achter de afgebeelde figuren? Zijn het de verhalen van de makers of de verhalen van de afgebeelde figuren? Hoe leven deze veelal fictieve verbeeldingen samen in één ruimte? Al deze vragen komen naar voren en geven een verrassend inkijkje naar de wereld achter de verflaag.
Daarnaast wordt er een nieuw werk geïntroduceerd. Een volledig wit doek dan voor enkele miljoenen werd aangeschaft. Het is de beeldende versie van een groot niets. Op een plek waar iedereen zijn positie heeft veroverd en verdedigd is dit een (on)aangename verrassing. Het doet niets en toch heeft niets doen een groot effect op de hele cultuur die is ontstaan.
Je kunt je in die zin afvragen of een geschilderde verbeelding wel zo veel afwijkt van de werkelijkheid. Of dat het deze voornamelijk weerspiegelt.